1. دکتر چک
  2. بیماری‌ها
  3. پنج شنبه, 17 بهمن 1398
در این روز های سرد زمستانی، سرد شدن پا ها کاملا طبیعی است. سرد بودن هوا می تواند یکی از دلایل سرد شدن آن‌ها باشد؛ اما ممکن است علت های دیگری هم داشته باشد. بعضی مواقع برخی از بیماری ها یا مسائل بهداشتی می توانند باعث سرد شدن پا هایتان شود. اگر سرد شدن پا به این دلایل باشد، با انجام برخی کارها می توانید از آن جلوگیری کنید.


می خواهیم علت هایی را که باعث این مشکل می شوند بررسی کنیم و در مورد روش های خانگی گرم کردن پا صحبت کنیم. با ما همراه باشید…


دلائل سرد شدن پا

سرد شدن پاها دلایل زیادی ممکن است داشته باشد؛ برای مثال: آب و هوای زمستانی، گردش خون ضعیف، اختلالات عصبی و … می توانند بر روی دمای پاهایتان تاثیر بگذارند. این دلایل شامل موارد زیر می شود:
۱- آب و هوای سرد محیط

اینکه در آب و هوای سرد پاهایتان سرد شود، کاملا طبیعی است. وقتی وارد محیط سردی می شوید، رگ های خونی تان در اندام های دورتر از قلب (مانند: دست و پا) منقبض و جریان خون در این قسمت ها کمتر می شود. پس از کاهش جریان خون، گرمای آن قسمت ها هم کمتر می شود.

با گذشت زمان دمای کلی بدن هم کاهش یافته و هر چه دمای هوا پایین تر باشد و جریان خون هم کمتر شود، اکسیژن درون بافت ها کمتر شده و آن قسمت از بدن به رنگ خاکستری مایل به آبی در می‌آید. این تغییر رنگ دائمی نیست و با گرم شدن بدن از بین می رود.

بعضی از افراد دچار سندرمی به نام «رینود» هستند. این سندرم باعث کاهش جریان خون در بدن می شود و در صورت سرد شدن هوا، باعث بی حسی و رنگ پریدگی انگشتان دست و پا می شود. سندرم رینود قابل درمان است و جای نگرانی ندارد.
۲- استرس و اضطراب زیاد

وقتی مضطرب می شوید یا استرس دارید، بدنتان آدرنالین تولید می کند. آدرنالین باعث انقباض رگ های خونی می شود و در نتیجه جریان خون در تمام بدن کاهش پیدا می کند. ترشح این هورمون باعث می شود که بدن در صورت آسیب جسمانی، انرژی کافی برای آمادگی فیزیکی داشته باشد.

با کمتر شدن جریان خون در تمام قسمت های بدن، کم کم دمای بدن پایین می آید و ممکن است دست ها و پاها سرد شوند.

دنیای مدرنی که در آن زندگی می کنیم پر از مسائل و مشکلات استرس زا است؛ اما همه این مسائل برای بدن ما خطرناک نیستند. با این حال بدن در برابر این استرس ها واکنش نشان می دهد و این می تواند برای ما مضر باشد. به همین خاطر بهتر است برای کاهش تنش های زندگی روزمره تان از راهکارهای اساسی پیروی کنید.
۳- بروز مشکل در گردش خون بدن

افرادی که دچار گردش خون ضعیف هستند، معمولا دچار سردی دست ها و پایشان می شوند.

گردش خون ضعیف دلایل مختلفی دارد. بی تحرکی و یکجا نشینی می تواند گردش خون را مختل کند و خون کافی برای گرم شدن به پاها و دست ها نرسد.

مصرف دخانیات هم یکی از دلایل ضعیف شدن گردش خون است. بیشتر افرادی که سیگار می کشند، دچار سرد شدن پاها می شوند.

یکی از دلایل دیگر کلسترول بالاست که باعث به وجود آمدن پلاک های چربی در رگ ها می شود و از جریان خون جلوگیری می کند. در نتیجه خون کافی به دست و پاها نمی رسد و باعث سرد شدن آن ها می شود.

علاوه بر موارد بالا، مشکلات قلبی هم می تواند باعث ایجاد اختلال در گردش خون شود. در صورتی که مشکل قلبی دارید و دست و پایتان سرد شده است، باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.
۴- کم خونی

در صورتی که تعداد گلبول های قرمز در خون به اندازه کافی نباشد، به اصطلاح می گویند که فرد دچار کم خونی شده است. کم خونی علت های مختلفی دارد؛ از جمله: کمبود آهن، کمبود ویتامین B12، کمبود فولات یا بیماری مزمن کلیه.

در صورتی که دچار کم خونی هستید با تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل ها می توانید به راحتی آن را درمان کنید.

بهتر است برای تشخیص و درمان مناسب کم خونی به پزشک مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید!
۵- دیابت قندی

در بدن مبتلایان به دیابت، به اندازه کافی انسولین تولید نمی شود. انسولین وظیفه سوزاندن گلوکز های موجود در خون و تبدیل آن ها به انرژی را بر عهده دارد. وقتی غلظت گلوکز خون بالا می رود، بیمار با انواع مشکلات از جمله: ضعیف شدن گردش خون و سرد شدن پاهایش مواجه می شود.

ضعیف شدن گردش خون در مبتلایان به دیابت، به علت این است که با زیاد شدن میزان قند خون، شریان ها باریک تر شده و خون رسانی به بافت ها به درستی انجام نمی شود.

در برخی مواقع مبتلایان به دیابت به نوروپاتی دیابتی دچار می شوند. این بیماری نوعی آسیب عصبی محسوب می شود و در صورتی به وجود می آید که بیمار برای مدت زمان زیادی، سطح قند خونش را کنترل نکرده و به فکر درمان آن نبوده است.

علائم دیگر نوروپاتی دیابتی شامل: احساس سوزن سوزن شدن یا تیر کشیدن، بی حسی پا یا سوزش و درد در کف و ساق پاست که در شب بدتر می شود.
۶- اختلالات عصبی

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما موارد زیادی دیده شده که شخصی بعد از آسیب به اعصابش، از سرد شدن پا هایش شکایت می کند. این آسیب ها ممکن است در اثر صدمه به سر یا ضربه مغزی یا آسیب به بافت ها (مانند: یخ زدگی شدید بدن) و در نتیجه برخی مشکلات پزشکی مانند: دیابت به وجود بیایند.

نوروپاتی محیطی فقط به دلیل ابتلا به دیابت به وجود نمی آید؛ بلکه دلایل دیگر این بیماری، ممکن است بیماری های کبد، کلیه، عفونت و مشکلات ژنتیکی باشد. پیدا کردن مشکل اصلی و درمان آن می تواند به سرد شدن ناگهانی و طولانی مدت پاها خاتمه دهد.
۷- کم کاری تیروئید

این بیماری به دلیل غیر فعال بودن غده تیروئید و عدم تولید هورمون تیروئید به مقدار کافی ایجاد می شود. زمانی که هورمون تیروئید به اندازه کافی در بدن تولید نشود، متابولیسم (سوخت و ساز) بدن دچار مشکل می شود.

سوخت و ساز مواد مغذی بدن بر روی گردش خون، ضربان قلب و دمای بدن تأثیر مستقیم دارد و به وجود آمدن هر مشکلی در تیروئید، می تواند باعث سرد شدن پاها شود.

دیگر علائم کم کاری تیروئید، عبارتند از: خستگی، افزایش وزن و مشکلات حافظه.
درمان های خانگی برای درمان سرد شدن پا ها

بهترین راه برای پیشگیری و درمان سرد شدن پاها و علائم دیگر، مراجعه به پزشک و مشورت با اوست.

البته راه هایی هم هستند که با انجام آن ها در خانه می توانید تا حد زیادی مشکل سرد شدن پاهایتان را حل کنید. این راهکارها عبارتند از:
داشتن تحرک

یک حرکت ساده مانند: بلند شدن و نرمش کردن می تواند باعث گرم شدن بدن و افزایش جریان خونتان شود. به همین سادگی!

برای اینکار نیازی به محیط بزرگ یا ابزار ورزشی ندارید. خیلی ساده از سر میزتان بلند شوید، دور اتاق کوچکتان چند بار راه بروید یا درجا بزنید.

اگر حیاط یا محیط بزرگی در اختیار دارید، می توانید کمی بدوید یا حرکات پرشی انجام دهید تا بدنتان زودتر گرم شود.
پوشیدن جوراب و کفش راحتی گرم

استفاده از جوراب های کلفت و گرم یکی از راهکارهای خوب برای گرم کردن پاهاست. اگر در خانه تان فرش و یا کفپوش گرم ندارید، می توانید از دمپایی های خانگی و گرم استفاده کنید.

علاوه بر این، اگر برای چند دقیقه پاهایتان را بالاتر از سطح بدنتان نگه دارید، می توانید زودتر آن ها را گرم کنید.
حمام پا

یکی از راهکارهایی که نتیجه سریع دارد، استفاده از حمام پای گرم است.

یک ظرف را پر از آب گرم کنید و پاهایتان را برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون آن قرار دهید تا جریان خون در پاهایتان بیشتر شود. این کار را می توانید قبل از خواب انجام دهید تا خوابی راحت و پر آرامش داشته باشید.

افرادی که دچار آسیب عصبی ناشی از بیماری دیابت هستند، نباید از آب خیلی داغ استفاده کنند! چون در خیلی از مواقع متوجه گرمای دقیق آب نمی شوند و ممکن است دچار سوختگی شوند.
استفاده از پدهای گرمایشی یا کمپرس گرم

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به خاطر مشکل سرد شدن پاهایتان نمی توانید به درستی بخوابید، پیشنهاد می کنیم از پدهای گرمایشی یا کمپرس گرم استفاده کنید. وقتی به رخت خواب می روید، کمپرس گرم را در زیر پتو و در نزدیک پاهایتان قرار دهید تا پاهایتان به خوبی گرم شوند.

استفاده از این روش علاوه بر گرم کردن پاها، به تسکین و آرامش عضلات هم کمک می کند و خستگی روزانه را از بین می برد.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

هرچند سرد بودن پاها در خیلی مواقع عادی است و دلیلی برای نگرانی ندارد، در بعضی مواقع باید بعد از سرد شدن پاهایتان به پزشک مراجعه کنید. اگر این سرد شدن ها وقت و بی وقت به سراغتان می آید و مدت زمان زیادی است که پاهایتان بی دلیل سرد می شوند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است سرد شدن پاهایتان به دلیل بیماری یا مشکلی جدی باشد.
اگر همراه با سرد شدن پاهایتان، علائم زیر را هم مشاهده می کنید، زمان آن رسیده است که به پزشک مراجعه کنید:

خستگی و بی حالی؛
کاهش یا افزایش وزن در مدت زمان کوتاه؛
تب و لرز؛
درد زیاد در مفاصل؛
زخم های قدیمی ( که هنوز خوب نشدند) روی انگشتان دست یا پا؛
تغییرات پوستی مانند: جوش، پوسته پوسته شدن و یا ضخیم شدن پوست.

اگر پوست پایتان گرم است، اما از درون پاهایتان احساس سرما می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است اعصابتان آسیب دیده و پیام اشتباهی به مغز ارسال شده باشد. بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید و مانع آسیب بیشتر به اعصابتان شوید.
چشم انداز

اینکه هرازچند گاهی پاهایتان سرد شوند، کاملا طبیعی است. درمان علت اصلی سرد شدن پاهایتان مهم است و برای حل آن باید به پزشک مراجعه کنید.

همراه با درمانی که پزشکتان برایتان در نظر می گیرد، پوشیدن جوراب های ضخیم، پیاده روی و استفاده از پد های گرمایشی می تواند به حل مشکلتان کمک کند و پاهایتان را گرم نگه دارد.

این نوشته در وب سایت پزشکی دکترچک با عنوان زیر منتشر شده است.
منبع
  1. https://drchek.ir/%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d8%b3%d8%b1%d8%af-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d9%be%d8%a7-%d9%87%d8%a7-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
Titleدکتر چک به سلامتی شما می اندیشد
روشنک بهترین پاسخ Pending Moderation
0
رای
پس‌گیری
توصیه میکنم کشکش و مویز زیاد بخورید، یه مقدار خونتون سرد هست، البته محیط خونه رو هم گرم نگه دارید، اگر همه جای خونه امکان نصب بخاری نیست، از شوفاژ برقی استفاده کنید.
منبع
  1. https://kharidyaar.ir/12436/buy-electric-heaters/
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. بیماری‌ها
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی به این پست ارسال نشده است.
البته از آنجایی که هنوز در سایت لاگین نکرده‌اید، اجازه‌ی پاسخ دادن به این پست را ندارید.