1. Arash
  2. دوربین عکاسی
  3. چهارشنبه, 18 بهمن 1396
سلام دوستان
کسی میتونه به زبان ساده اصطلاحات رو توضیح بده
دیافراگم
سرعت شاتر
حساسیت(iso)
فقط به زبان ساده باشه:) ;)
amin بهترین پاسخ Pending Moderation
0
رای
پس‌گیری
سلام
برای این که دوربین بتونه عکسی رو ثبت کنه باید نوری که از صحنه یا سوژه موردنظر می‌تابه از طریق لنز (عدسی) وارد دوربین بشه تا نور بصورت تصویر ثبت بشه. و برای این که عکس بطور دقیق ثبت بشه نور وارده شده به دوربین باید به درستی کنترل بشه. کنترل نور توسط سه پارامتر یعنی شاتر، دیافراگم و ایزو صورت می‌گیره.
نوری که وارد دوربین می‌شه باید روی یه صفحه که حساس به نور هست بتابه تا تصویر تشکیل بشه. به این صفحه حساس به نور سنسور می‌گن. اگه سنتون به دوران نگاتیو قد میده باید بگم که در دوربین‌های قدیمی، نگاتیو یا همون فیلم، کار همون سنسور رو انجام می‌داد. دقیقا در جلوی این سنسور پرده‌ای قرار داره که تا زمانی که عمل عکسبرداری صورت نگرفته، بسته هست و مانع رسیدن نور به سنسور می‌شه. این پرده شاتر نام داره. موقع فشردن دکمه دوربین این پرده یا همون شاتر با سرعت مشخصی که توی تنظیمات دوربین تعیین میشه کنار می‌ره و به نور اجازه میده که به سنسور بتابه. سرعت‌های مختلف شاتر تاثیرهای مختلفی روی عکس می‌ذارن. هرچی سرعت باز و بسته شدن شاتر بالا باشه نور مدت زمان کمتری به سنسور می‌تابه و تصویر تیره‌تر میشه. مثل سرعت یک پونصدم ثانیه. برعکس، هرچی سرعت باز و بسته شدن شاتر پایین باشه نور مدت زمان بیشتری به سنسور می‌تابه و تصویر روشن‌تر می‌شه. مثل سرعت یک پونزدهم ثانیه.
دیافراگم دریچه یا روزنه ای هست که در لنز دوربین قرار داره و حجم نوری که به سنسور می‌تابه رو کنترل می‌کنه. هرچی دریچه دیافراگم بازتر باشه نور بیشتری به سنسور می‌تابه و تصویر روشن‌تر می‌شه. و هرچی دریچه دیافراگم بسته‌تر باشه نور کمتری به سنسور می‌تابه و تصویر تیره‌تر می‌شه. مثل شیرآب که هرچی بازتر بشه حجم بیشتری از آب جاری می‌شه و بالعکس. اعداد دیافراگم با حرف F مشخص می‌شن. مثل F5.6 - F11 - F16 این اعداد با میزان باز و بسته شدن دریچه دیافراگم رابطه معکوس دارن. یعنی هرچی عدد F بزرگتر باشه دیافراگم بسته‌تر هست و بالعکس.
همونطور که گفته شد سنسور یک صفحه الکترونیکی حساس به نور هست. میزان این حساسیت توسط ایزو تعیین میشه. یعنی هرچی عدد ایزو بزرگتر باشه تصویر روشن‌‍تر می‌‍شه.
بطور خلاصه دیافراگم حجم نور و شاتر زمان ورود نور به سنسور و ایزو حساسیت سنسور به نور رو کنترل می‌کنه.
امیدوارم توضیحات بنده ساده بوده و به دردتون خورده باشه.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. دوربین عکاسی
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی به این پست ارسال نشده است.
البته از آنجایی که هنوز در سایت لاگین نکرده‌اید، اجازه‌ی پاسخ دادن به این پست را ندارید.

ورود / ثبت‌نام

 

کاربران فعال این ماه

مینا
Super User
مسعود یوسف‌نژاد
نازنین امامی
علی مردانی